Head GISDTDA

GISTDA ร่วมกับ NASA บินสำรวจและเก็บข้อมูลอากาศในไทย

(ภาพที่ 1) ข้อมูลเบื้องต้นที่ได้จากเที่ยวบินสำรวจคุณภาพอากาศด้วยเครื่องบิน G-III ที่บินอยู่เหนือน่านฟ้ากรุงเทพฯ พบว่าความหนาเชิงแสงของละอองลอยในบรรยากาศ (AOT) เปลี่ยนแปลงในระหว่างวันและทั่วทั้งภูมิภาค โดยทั่วไปค่าในช่วงเช้าจะต่ำกว่าช่วงกลางวัน ในช่วงบ่าย เราไม่สามารถบินได้ทั่วทั้งวงเนื่องจากมีพายุเข้ามา แต่จะเห็นได้ว่าความหนาของละอองลอยในชั้นบรรยากาศลดลงเล็กน้อยเมื่อเทียบกับช่วงกลางวัน

Preliminary data obtained from air quality survey flights with the G-III aircraft flying over Bangkok's airspace. It was found that the optical thickness of aerosols in the atmosphere (AOT) varied during the day and over the region. The value in the morning was generally lower than during the middle of the day. In the afternoon, we cannot fly the entire loop due to a storm coming in but it can be seen that there was a small decrease in the aerosol optical thickness in the atmosphere compared to the mid-day

(ภาพที่ 2) ข้อมูลจากการบินสำรวจคุณภาพอากาศด้วย DC-8 แสดงให้เห็นปริมาณควันที่อยู่ในพื้นที่ภาคเหนือสูงมากกว่าในบริเวณอื่นๆ อย่างเห็นได้ชัด (สังเกตตามสีที่อ่อนกว่า)
Data from a DC-8 air quality survey flight showed higher levels of smoke in the northern region part of Thailand than in other areas. clearly (Note the lighter color).


(ภาพที่ 3) ข้อมูลหนึ่งที่น่าสนใจ คือ สัดส่วนระหว่างค่ามีเทนกับค่าคาร์บอน ซึ่งสามารถแยกได้ว่าควันหรืออากาศที่เกิดขึ้นนั้น เกิดจากสาเหตุอะไร? ซึ่งจากภาพที่เห็นเป็นสีส้มไปจนถึงสีแดงคือ Biomass Burning หรือเกิดการเผาในพื้นที่เกษตร ครับ

One interesting piece of information is the ratio between methane values and carbon values. which can distinguish whether the smoke or air that occurs what is the cause of the smoke? Which from the picture you see from orange to red is Biomass Burning or burning in agricultural areas.
 

phakpoom.lao 21/3/2567 214 0
Share :

บทความที่เกี่ยวข้อง